نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشگاه علامه طباطبایی
خلاصه پیشنهاده
زندگی با کودک دارای اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی اغلب به صورت عاملی استرسزا برای خانواده بوده و همهی جنبههای خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد. در واقع پیامدهای روانشناختی منفی بسیاری برای خانواده به ویژه مادر که در تعامل بیشتر با کودک است، به همراه دارد و خانواده را با آسیبهای اجتماعی، هیجانی و روانی مواجه کرده و به افسردگی، خستگی ذهنی، فرسودگی، تنش، استرس و اضطراب بالا منجر میگردد. مادران اغلب چنان سرگرم مراقبت از دیگران هستند که از سلامت جسمی، روحی و روانی خود غافل میشوند. مسئولیتهای زیاد مادر بر جسم، ذهن و عواطف مادر فشار وارد نموده و سبب ایجاد احساس خستگی، فرسودگی و درماندگی در وی میشود که منجر به رفتارهای خشونتآمیز با کودک دارای اختلال و حتی تعامل با همسر میشود. با توجه به پژوهشهای بسیاری که در حوزه مداخلات درمانی این کودکان و همچنین شفقت به خود انجام شده، کمتر پژوهشی به بررسی مداخله شفقتورزی ذهنآگانه در کاهش خستگی ذهنی، افزایش انعطافپذیری روانشناختی و کیفیت زندگی مادران این کودکان انجام شده است. لذا هدف از این پژوهش تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی شفقتورزی ذهنآگاهانه و اثربخشی آن بر خستگی ذهنی، انعطافپذیری روانشناختی و ارتقاء کیفیت زندگی در مادران کودکان دارای اختلال نقصتوجه ـ بیش فعالی میباشد.