نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگران
1 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران.
خلاصه پیشنهاده
خودکشی یکی از مهمترین بحرانهای سلامت روان در سطح جهانی است که نوجوانان را بهویژه در کشورهای در حال توسعه در معرض تهدید جدی قرار میدهد. با وجود روند رو به رشد اقدام به خودکشی در میان دانشآموزان ایرانی، هنوز پژوهش جامعی در زمینه شناسایی الگوی شکلگیری این پدیده در سطح استانی انجام نشده است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی الگوی شکلگیری اقدام به خودکشی در دانشآموزان استان قزوین و تدوین بستهای پیشگیرانه، با رویکردی آمیخته (کیفی–کمی) طراحی شده است. در بخش کیفی، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با دانشآموزان دارای سابقه اقدام به خودکشی و مطلعین کلیدی، مضامین مرتبط با زمینههای زیستی، روانشناختی، خانوادگی و اجتماعی این پدیده استخراج میشود. در بخش کمی، یافتههای کیفی در قالب پرسشنامهای مفهومی تدوین شده و در سطح گستردهتری مورد آزمون قرار میگیرد. تحلیل دادهها با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون و آزمونهای آماری انجام خواهد شد. خروجی پژوهش، طراحی یک بسته مداخلهای پیشگیرانه بومی، متناسب با ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی استان قزوین خواهد بود. نتایج این مطالعه میتواند به نهادهای آموزشی، درمانی و سیاستگذار کمک کند تا با شناخت عمیقتر از چرخه اقدام به خودکشی، مداخلات اثربخشتری در جهت ارتقاء سلامت روان نوجوانان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی طراحی و اجرا کنند.