کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشگاه علامه طباطبائی

IR/ethics.2025.87042.1362

خلاصه پیشنهاده

این پروپوزال به بررسی رابطه تحمل ابهام با اضطراب اجتماعی و وسواس فکری-عملی می‌پردازد و نقش میانجی کمالگرایی و اجتناب تجربی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اختلالات وسواس فکری-عملی و اضطراب اجتماعی از شایع‌ترین مشکلات روانی در میان جوانان و دانشجویان هستند که می‌توانند به‌طور همزمان بروز کنند. پژوهشگران به دنبال شناسایی عوامل مشترک زیربنایی این اختلالات هستند.



تحمل ابهام به ناتوانی فرد در پذیرش شرایط نامشخص اشاره دارد و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افراد با تحمل ابهام پایین، به رفتارهای اجتنابی و کمال‌گرایی افراطی روی می‌آورند. این پژوهش بر این فرض استوار است که کمال‌گرایی منفی و اجتناب تجربی می‌توانند به‌عنوان متغیرهای میانجی در ارتباط بین تحمل ابهام و نشانه‌های وسواس فکری-عملی عمل کنند.



هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم تحمل ابهام بر نشانه‌های وسواس فکری-عملی و همچنین بررسی نقش میانجی کمال‌گرایی و اجتناب تجربی است. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های علامه طباطبایی و امام خمینی قزوین خواهد بود. این پژوهش می‌تواند به طراحی مداخلات درمانی مؤثرتر برای این اختلالات کمک کند و اهمیت شناختی و رفتاری این متغیرها را در بهبود سلامت روانی برجسته کند.