کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشجو

2 روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی،علوم تربیتی و روانشناسی،علامه طباطبایی،تهران،ایران

IR/ethics.2025.87038.1354

خلاصه پیشنهاده

اختلال هماهنگی رشدی یکی از چالش‌های رایج در کودکان دبستانی است که اغلب با اختلالات یادگیری همپوشانی دارد و بر مهارت‌های حرکتی، شناختی و تحصیلی آنها تأثیر می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته توانبخشی شناختی مبتنی بر راهنمای جمله فلیس و بررسی تأثیر آن بر مهارت‌های خواندن و نوشتن کودکان ۷ تا ۱۰ ساله مبتلا به این اختلال انجام شده است. روش پژوهش به صورت آمیخته و با راهبرد اکتشافی متوالی بوده است. در بخش کیفی، مؤلفه‌های بسته از تحلیل منابع علمی و نظرات متخصصان با روش تحلیل محتوای استقرایی استخراج شد. در بخش کمی، با بهره‌گیری از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل، اثربخشی بسته مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان منطقه ۱۷ تهران و متخصصان روانشناسی کودکان استثنایی بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل آزمون‌های هنجاریافته مهارت خواندن و نوشتن بود. نتایج نشان دادند که بسته طراحی‌شده دارای اعتبار علمی و اثربخشی قابل توجهی در ارتقای مهارت‌های سواد پایه کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است. این پژوهش بر نقش مداخلات شناختی هدفمند در بهبود عملکرد تحصیلی و کیفیت زندگی کودکان با نیازهای ویژه تأکید دارد.