کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشجو

2 دانشیارگروه روانشناسی تربیتی

IR/ethics.2025.84411.1253

خلاصه پیشنهاده

آموزش کارآفرینی اجتماعی حلفه گمشده‌ی نطام آموزشی ایران است. این آموزش‌ها باید برای آشنایی نسل امروز به عنوان راهی برای حل معضلات اجتماعی به کارگرفته می‌شود. از آنجا که این کارآفرینی را‌ه حل‌های نوآورانه برای مشکلات اقشار محروم ارائه می‌دهد، ایده‌های جدیدی برای تغییر و مدلی برای خدمات و ارزش ایجاد می‌کند (کلالیان، مهارتی، اشرفی و خوراکیان، 1400). در واقع کارآفرینی اجتماعی پاسخی به شکست دولت‌ها در برآورده کردن نیازهای اجتماعی ست (یوجویکو، 2008) و آموزش آن در قالب یک بسته مدون آموزشی می‌تواند به عنوان یک راهکار محسوب شود.با توجه به روند رو به رشد مولفه های خشونت، بزهکاری، فرار از خانه، خودکشی و ترک تحصیل در آزمون های غربال‌گری، آثار و پیامدهای خطیرآن و نیاز به برنامه‌های توانمندسازی، بایسته است برنامه‌ای اثربخش بر روی این مولفه‌ها تدارک دیده و اجرا شود. در هیچ یک از بسته ‌های آموزشی تدوین شده مذکور، نقش کارآفرینی اجتماعی بر روی آسیب‌های اجتماعی، بررسی نشده است. حوزه‌ای که با مسائل عدیده، روبه رشد، نوظهور و زنجیره‌‌وار دست به گریبان است نیازمند راهکارهای نوآورانه و خلاقانه است. از آنجا که کارآفرینی اجتماعی به عنوان کاتالیزگر تغییر اجتماعی شناخته شده است (ونکل و پت، 2020)، باید مجالی فراهم شود تا سودمندی و کارایی آن در حوزه‌ی خطیر آسیب‌های اجتماعی بررسی شود.