نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
خلاصه پیشنهاده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی (MBCT) بر اضطراب اجتماعی و احساس تنهایی در نوجوانان خواهد بود. این پژوهش به شیوه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل اجرا خواهد شد. جامعه آماری شامل نوجوانان ۱۱ تا ۱۵ سالهای است که بر اساس گزارش خود یا والدین، علائم بالای اضطراب اجتماعی و احساس تنهایی دارند. نمونهگیری بهصورت در دسترس انجام خواهد شد و شرکتکنندگان بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده میشوند. گروه آزمایش در ۸ جلسه گروهی MBCT شرکت خواهد کرد که طی آن با تمرینهایی مانند ذهنآگاهی، پذیرش، توجه به لحظه حال و مشاهده افکار آشنا میشوند. گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نخواهد کرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانان لاجرکا و مقیاس احساس تنهایی دیتوماسو استفاده خواهد شد که در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (یک ماه بعد) توسط شرکتکنندگان تکمیل میشود. یافتهها میتوانند در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی برای نوجوانان مورد استفاده قرار گیرند.