نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگران
1 کاندیدای دکترای روانشناسی تربیتی
2 استاد تمام دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
خلاصه پیشنهاده
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
نوجوانی دورهای حساس و چالشی در زندگی انسان است که با تغییرات سریع فیزیولوژیکی، هیجانی، شناختی و اجتماعی همراه میباشد. این تغییرات اغلب نوجوانان را در برابر سطوح بالای استرس آسیب پذیر میکند (ازدمیر و همکاران، 2016). توسعه مهارتهای خودتنظیمی به دانش آموزان کمک میکند تا احساسات و رفتارهای خود را مدیریت کنند، تکانشگری را کاهش میدهد و رفتار کلاسی را بهبود میبخشد. (کورینک، 2021). هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بستهی آموزش خودتنظیمی هیجانی مبتنی بر مدل ACT و بررسی اثربخشی آن بر تابآوری تحصیلی، سازگاری اجتماعی و انعطافپذیری روانشناختی دانش آموزان متوسطه است. جامعه آماری در این مرحله متشکل از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم یکی از مناطق آموزشوپرورش شهر تهران خواهد بود که در سال 05-1404 مشغول به تحصیل هستند. روش پژوهش حاضر آمیخته است. در بخش کیفی بستهی آموزش خودتنظیمی هیجانی مبتنی بر مدل ACT طراحی می شود و برای اعتبار یابی در اختیار صاحب نظران قرار میگیرد. سپس در بخش کمی از روش آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و گمارش تصادفی) استفاده خواهد شد. با در نظر گرفتن ملاکهای ورود به پژوهش، تعداد مناسب افراد انتخاب و نسبت به تکمیل پرسشنامهها اقدام خواهد شد. سپس گروه آزمایش تحت آموزش خودتنظیمی هیجانی مبتنی بر مدل ACT قرار خواهد گرفت درحالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نخواهد کرد. در پایان آموزش از شرکت کنندگان هردو گروه پس آزمون گرفته خواهد شد. نتیجهگیری: پس از انجام پژوهش با انجام تحلیل آماری میزان اثربخشی سنجیده خواهد شد.