نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگران
1 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشگاه علامه طباطبایی
3 استاد دانشگاه علامه طباطبایی
خلاصه پیشنهاده
هدف اصلی:تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی مشاوره پیش از ازدواج مبتنی بر رویکرد ذهنیت های طرحواره ای و اثربخشی آن بر اصلاح باورهای ارتباطی و خودتنظیمی هیجانی افراد در آستانه ازدواج
روش:پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و نوع آمیخته است و در سه مرحله: 1- تدوین بسته آموزشی مشاوره پیش از ازدواج مبتنی بر رویکرد ذهنیت های طرحواره ای 2- بررسی اعتبار محتوایی بسته تدوین شده3- اثربخشی این بسته آموزشی بر اصلاح باورهای ارتباطی و خودتنظیمی هیجانی افراد در آستانه ازدواج صورت خواهد گرفت.
قسمت کیفی پژوهش:در گام نخست، جامعه هدف، کتاب های شاخص و مقاله هایی که مربوط به 25 سال گذشته در زمینه مشاوره پیش از ازدواج و رویکرد طرحواره و ذهنیت های طرحواره ای تالیف شده خواهد بود. برای آشنایی با فرایند مشاوره پیش از ازدواج و رویکرد ذهنیت های طرحواره ای، با استفاده از نمونه گیری هدفمند، تعدادی از آن ها براساس مرتبط بودن به مسئله و اهداف پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و مبنای مطالعه و تحلیل اطلاعات قرار خواهد گرفت.
قسمت کمی پژوهش، طرح پژوهشی نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل نابرابر و از روش آماری کوواریانس استفاده می شود.
جامعه:
شامل افراد مراجعه کننده به کلینیک ها و مراکز مشاوره شهر تهران که در نیمه اول سال 1403 متقاضی ازدواج هستند.
نمونه:
15زوج در گروه آزمایشی و 15 زوج در گروه کنترل
ابزار:
1- پرسشنامه باورهای ارتباطی آیدلسون و اپشتاین:
2- پرسشنامه دشواری خودتنظیمی هیجانی
3- پرسشنامه ذهنیت های طرحواره ای