کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

ساوه خیابان مطهری39 روبه روی کوچه شفق روبه روی ساختمان پزشکان تخت جمشیدساختمان گودرزی طبقه اول واحد یک، پلاک 47

IR/ethics.2024.81016.1139

خلاصه پیشنهاده

در ایران حوزه ی برنامه درسی قدمتی بیش ازصدسال دارد و همواره با چالش هایی مواجه بوده؛ ازجمله عدم تناسب انتظارات، نیازها و علایق دانش آموزان با نظام زیست رسمی، هرچند این موضوع در دوره های مختلف کم و بیش بوده است. اما پژوهش ها نشان می دهد برنامه درسی در ایران با شکاف انتظارات همراه است. اگر مسئله ادراک کنشگران مدرسه در مواجهه با گفتمان برنامه درسی حل شود و نگاهی نزدیک به هم و یکپارچه از برنامه درسی داشته باشیم و هدف و چشم انذاز برای همگان قابل فهم و قله ای در دسترس باشد نه دور از انتظار، از چالش های موجود در حوزه برنامه درسی کاسته می گردد.

از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی اندیشه و ادراک معلمان و دانش آموزان درباره ی برنامه درسی رسمی و غیررسمی است و شناخت شکاف میان ادراکات و بیان تفاوت ها می باشد. برمبنای نتایج این تحقیق می توان دریافت دقیق تری نسبت به پیچیدگی ها و مسائل موجود در برنامه درسی ایران بدست آورد که می تواند بستری را فراهم سازد در راستای سیاست گذاری صحیح جهت آموزش بهتر حال باید دید ادراک کنشگران مدرسه در مواجهه با گفتمان برنامه درسی چگونه است؟