نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشگاه
خلاصه پیشنهاده
نقص در کارکردهای اجرایی همچون مهارت های تنظیم رفتار (بازداری، انتقال توجه، کنترل هیجان) و مهارت های فراشناخت (برنامه ریزی، سازمان دهی مواد، نظارت، حافظه کاری، آغازگری) و ضعف در خواندن، نوشتن و ریاضیات از علائم رایج در اختلالات یادگیری است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای زبانشناختی بر توجه انتخابی و بازداری پاسخ در دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوهی گردآوری دادهها از نوع نیمهآزمایشی با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1402-1403 میباشد. تعداد 20 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری خواندن با استفاده از تست هوش ریون و گزارش پیشرفت تحصیلی معلم انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و گواه گماشته شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 دقیقهای تحت مداخلهی گروهی قرار خواهد گرفت. ابزار پژوهش عبارتند از تست هوش ریون، آزمون استروپ ساده، آزمون توجه انتخابی d2.