نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
مهیار سلیمانخانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
خلاصه پیشنهاده
وزارت علوم تحقیقات و فناوری
در دنیای امروز تمسک به روشهای اندیشه ورزی به جای دانش ورزی و داشتن دید چند بعدی بیش از پیش برجسته است که نیل به آن را تفکر انتقادی و آموزش آن به روشی جذاب و بازیوارگونه به کودکان میسر کرده است. هدف اصلی این پژوهش نیز آموزش تفکر انتقادی به روش بازی وارسازی تاثیر آن بر مهارتهای تفکر انتقادی، مسئولیت پذیری و باورهای اسنادی انگیزش دانش آموزان پایه پنجم بتدایی شهر قزوین میباشد که با روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انجام خواهد شد. جامعه آماری این طرح تمام دانش آموزان پسر پایه پنجم در ناحیه ۱ شهر قزوین و حجم نمونه در هر گروه ۱۹ نفر است که به صورت تصادفی گمارده خواهند شد. ابزارهای این طرح، پرسشنامه ۲۶ گویهای ساخته و استاندارد شده سنجش مهارتهای تفکر انتقادی دانش آموزان مقطع ابتدایی توسط افشین ادیب منش (۱۳۹۶)، پرسشنامه ۴۲ گویهای مسئولیت پذیری کالیفرنیا (۱۹۸۷) و پرسشنامه سبکهای اسنادی پترسون و همکاران (۱۹۸۲) میباشد. مداخله توسط پژوهشگر با روش بازی بردگیم گروهی در ۸ جلسه انجام خواهد شد و دادههای خام هر متغیر که توسط پرسشنامهها گردآوری میشود، توسط برنامه Spss تجزیه و تحلیل میگردد.