نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
خلاصه پیشنهاده
چکیده
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی اغلب دارای مشکلات رفتاری و مشکلاتی در روابط خود با والدین هستند.
روش کار: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی کودکمحور بر مشکلات رفتاری و روابط والد - فرزند در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی انجام خواهد شد. این مطالعه یک پژوهش کاربردی از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل است. ۵۰ دانشآموز دبستانی (۷ تا ۱۲ساله) مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی شهر اصفهان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب خواهند شد و سپس به طور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار خواهند گرفت. از پرسشنامه اختلال کمبود توجه - بیشفعالی سوانسون و همکاران، پرسشنامه سنجش نقاط قوت و ضعف کودک گودمن و پرسشنامهی روابط والد - کودک پیانتا برای سنجش در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده خواهد شد و گروه آزمایش در ۱۸ جلسهی ۳۰ دقیقهای (در هر هفته ۴ روز) بازیدرمانی کودکمحور را دریافت خواهد کرد و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نخواهد کرد. دادههای پژوهش از طریق تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار خواهند گرفت.
یافتهها:
نتیجهگیری: