کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشجو

IR/ethics.2025.88399.1402

خلاصه پیشنهاده

این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی حافظه کاری در تأثیر دستورالعمل‌های کانون توجه بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال در دانش‌آموزان پسر پایه هفتم انجام می‌شود. پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه‌های آزمایشی و کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه هفتم مدارس شهرستان آبیک در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ می‌باشد. نمونه مورد نظر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در سه گروه تمرکز توجه داخلی، تمرکز توجه خارجی و گروه کنترل قرار خواهند گرفت.



ابزارهای مورد استفاده شامل: آزمون حافظه کاری، دستورالعمل‌های کانون توجه و آزمون پرتاب آزاد بسکتبال است. در این پژوهش ابتدا آزمودنی‌ها آزمون حافظه کاری را انجام می‌دهند و سپس بر اساس گروه تخصیص‌یافته، با دریافت دستورالعمل مشخص، چندین پرتاب آزاد بسکتبال را اجرا خواهند کرد.



نتایج این پژوهش می‌تواند به روشن‌تر شدن نقش فرآیندهای شناختی (حافظه کاری و تمرکز توجه) در عملکرد ورزشی کمک کند و برای طراحی تمرینات آموزشی و بهبود دقت پرتاب آزاد بازیکنان نوجوان مورد استفاده مربیان بسکتبال قرار گیرد. این پژوهش فاقد هرگونه مداخله پزشکی یا دارویی است، هیچ هزینه‌ای از شرکت‌کنندگان دریافت نمی‌شود و تمامی مراحل آن ایمن، کوتاه‌مدت و در قالب تمرین ورزشی عادی اجرا می‌شود.