کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، شهر تهران، کشور ایران

2 استاد تمام، گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، شهر تهران، کشور ایران

3 استادیار، گروه آموزشی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، شهر تهران، کشور ایران

IR/ethics.2025.87074.1358

خلاصه پیشنهاده

اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی (ADHD) یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی‌رشدی در بزرگسالان است که با مشکلات توجه، کنترل بازداری و حافظه کاری همراه است. مطالعات نشان می‌دهند کارکردهای اجرایی در این بیماران به‌طور چشم‌گیری دچار نقصان است. با توجه به محدودیت‌های دارودرمانی و پاسخ نامناسب بخشی از بیماران، تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای (tDCS) به‌عنوان مداخله‌ای ایمن، غیردارویی و کم‌هزینه مورد توجه قرار گرفته است.

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تحریک آندی قشر پیش‌پیشانی پشتی جانبی راست و تحریک کاتدی قشر پیش‌پیشانی پشتی جانبی چپ بر توجه و کارکردهای اجرایی در بزرگسالان دارای ADHD است.

مطالعه از نوع آزمایشی واقعی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل شم است. ۲۶ آزمودنی واجد شرایط به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه قرار می‌گیرند. ابزارها شامل آزمون‌های IVA-2، WCST، و خرده‌آزمون‌های فراخنای ارقام است. مداخله در سه جلسه tDCS متوالی انجام می‌شود و داده‌ها با تحلیل واریانس بررسی خواهند شد.

این پژوهش با بهره‌گیری از آزمون‌های عصب‌روان‌شناختی استاندارد، می‌کوشد شواهدی عینی برای اثربخشی tDCS بر کارکردهای شناختی فراهم آورد و مسیر مطالعات بالینی آینده در درمان غیرتهاجمی ADHD را هموار سازد.