کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشجو کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 استادیار، روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

3 مربی پزشکی, گروه حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی

IR/ethics.2025.87083.1359

خلاصه پیشنهاده

این پژوهش به بررسی کاربردهای تحلیل امواج مغزی (EEG) در تشخیص و ارزیابی اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) در بزرگسالان می‌پردازد. هدف پژوهش، تعیین رابطه ویژگی‌های بالینی و امواج مغزی (سیگنال‌های آلفا و بتا) در افراد بزرگسال دچار اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی است. این پژوهش کمی از نوع پژوهش‌های همبستگی است. در این پژوهش ابتدا داده‌ها در محیط آزمایشگاهی جمع‌آوری خواهد شد و سپس داده‌های کمی به دست آمده از طریق آزمون همبستگی پیرسون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.افرادی دارای ۱۸ سال و بالاتر که تشخیص اختلال نارسایی توجه بیش‌فعالی را از طریق مصاحبه و مقیاس خود گزارش‌دهی ADHD بزرگسالان (ASRS) دریافت می‌کنند و تمایل به شرکت در پژوهش دارند وارد مطالعه خواهند شد. با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام و روش‌های نوین ارزیابی، هدف این تحقیق تحلیل تغییرات در ساختار و فعالیت‌های الکتریکی مغز در افراد مبتلا به ADHD است. مطالعه به بررسی رابطه ویژگی بالینی و امواج مغزی، در قالب فناوری EEG-فراز و نشیب‌های مربوط به آن، می‌پردازد. این تحقیق با بهره‌گیری از داده‌های بالینی و نتایج الکتروانسفالوگرافی، قصد دارد شاخص‌های الکترومغناطیسی خاصی را برای تمایز افراد مبتلا و سالم شناسایی کند. از دیگر اهداف، توسعه رویکردهای مداخله‌گر، مانند بازخورد عصبی (neurofeedback)، جهت بهبود عملکرد مغزی و کاهش علائم ADHD است. در نهایت، این پژوهش به عنوان گامی مؤثر در ارتقاء روش‌های تشخیص و درمان بزرگسالان مبتلا به ADHD، می‌تواند راهکارهای جدید و دقیق‌تری ارائه دهد و نقش مهم فناوری‌های نوین در علم روان‌پزشکی و نوروفیزیولوژی را نشان دهد.