کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی

IR/ethics.2025.86060.1309

خلاصه پیشنهاده

انجام فعالیت بدنی منظم به عنوان اولین اولویت سبک زندگی سالم است . فعالیت بدنی به هرگونه تحرک بدنی توسط

ماهیچه های ارادی، که نیاز به مصرف انرژی دارد، اطلاق میشود )ویزز1، .(1399 فعالیت جسمانى ، سلامت وعملکرد

استخوان را بهبود بخشیده و یک تعیین کننده اساسى برای مصرف و درنتیجه تعادل انرژی وکنترل وزن میباشد . کودکان و جوانان در فعالیت های بدنی شرکت می کنند تا شایستگی جسمی را توسعه دهند ، آن را نشان دهند، به پذیرش و تأیید اجتماعی دست یابند ولذت را تجربه کنند. ارضای این انگیزه ها علاقه به حفظ فعالیت بدنی را افزایش می دهد، که به بهبود مهارت های حرکتی،

اعتماد به نفس، روابط اجتماعی وسایر نتایج مثبت کمک می کند)ویزز، (1399 .

مهارت های حرکتی اساسی که در کودکی شکل می گیرند ، بلوک های سازنده حرکات پیشرفته تر و پیچیده تر )به عنوان

مثال، بازی ها، ورزش ها و فعالیت های تفریحی( در نظر گرفته می شوند. این مهارت ها که معمولا در دوران کودکی توسعه

یافته اند و متعاقبا به مهارت های خاص و ورزش تبدیل می شوند، می توانند در سه دسته طبقه بندی شوند: مهارت های

حرکتی جابجایی )به عنوان مثال، دویدن، پریدن و لی لی (...، مهارت های کنترل شی )دستکاری(، )به عنوان مثال، پرتاب

کردن، گرفتن و دریبل زدن(..، و مهارت های پایداری )غیر حرکتی، به عنوان مثال، تعادل و پیچشها( . تسلط بر این مهارتهای اساسی (FMS2) به عنوان عناصر حیاتی رشد جسمی، اجتماعی به شیوه ای منظم و متوالی رخ می دهد .