کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

ندارد

IR/ethics.2025.87186.1366

خلاصه پیشنهاده

این پژوهش با رویکرد کیفی و با هدف طراحی مداخله‌ای مددکاری اجتماعی خانواده‌محور جهت بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش انجام می‌شود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با کودکان، خانواده‌ها، کارشناسان آموزش و مددکاران اجتماعی گردآوری خواهد شد. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل تماتیک انجام می‌گیرد تا ابعاد مختلف ترک تحصیل از جمله دلایل فردی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی آن، همچنین موانع ساختاری و انگیزشی بازگشت به مدرسه شناسایی شود. بر اساس تم‌های به‌دست‌آمده، مداخله‌ای طراحی می‌شود که با تأکید بر تقویت نقش حمایتی خانواده، افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد ارتباط مؤثر با نهادهای آموزشی و حمایتی، زمینه بازگشت پایدار کودکان به نظام آموزشی را فراهم سازد. این مداخله می‌تواند الگویی بومی و عملیاتی برای مددکاران اجتماعی ارائه دهد و در بهبود وضعیت آموزشی کودکان محروم و کاهش نابرابری‌های آموزشی مؤثر باشد. نتایج این مطالعه قابلیت استفاده در سیاست‌گذاری اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های مداخله‌ای در سطح ملی و محلی را خواهد داشت.