کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشجو ارشد، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 مشاوره ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران

IR/ethics.2025.85429.1281

خلاصه پیشنهاده

این پژوهش با هدف بررسی پویایی‌های پیشرفت تحصیلی و رشد شغلی دانش‌آموزان شاغل کم‌برخوردار در دوره اول نوجوانی انجام می‌شود. در این راستا تلاش می‌شود تا عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی و توسعه شغلی این دانش‌آموزان، چالش‌ها، مهارت‌ها و منابع حمایتی آن‌ها مورد مطالعه قرار گیرد. روش پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل مضمون و نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده است. میدان پژوهش شامل دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران است که به دلیل مشکلات مالی به کار پاره‌وقت مشغول بوده و از نظر تحصیلی موفق محسوب می‌شوند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری شده و با روش شش‌مرحله‌ای براون و کلارک تحلیل خواهند شد. این پژوهش به دنبال درک بهتر از نحوه تعادل این دانش‌آموزان میان کار و تحصیل، منابع حمایتی مورد استفاده، موانع موجود و راهبردهای مقابله‌ای آن‌ها است. نتایج تحقیق می‌تواند به طراحی برنامه‌های حمایتی و آموزشی برای ارتقای وضعیت تحصیلی و شغلی این گروه آسیب‌پذیر کمک کند. اهمیت این پژوهش در توجه به نیروی انسانی آینده و تأثیر پیشرفت تحصیلی و رشد شغلی آن‌ها بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.