کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشجوی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

IR/ethics.2025.84372.1250

خلاصه پیشنهاده

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛

فرم رسانه‌های مدرن، تولیدکننده‌های محتوا را وادار می‌کند تا بیشترین محتوا را در کمترین زمان به مخاطبان خود ارائه بدهند. مخاطبانی که تغییر در سبک زندگی آنها باعث شده است دارای زمان زیادی برای تماشای این محتوا نباشند و اگر در لحظات ابتدایی مواجهه با محتوای ارائه شده قلابی برای جذب آنها ایجاد نشود، احتمالا به تماشای آن ننشینند.

یکی از انواع محتواهایی که در این روزها برای مخاطبان از جذابیت قابل توجهی برخوردار است، ویدیوهای واکنش ارادی اوج‌گیری حس (ASMR) هستند.

ادعا شده است دلیل اصلی جذابیت چنین محتوایی برای مخاطب، ایجاد احساس مور مور شدن و لذت در نواحی سر و گردن است که به مرور باعث افزایش آرامش آنها می‌شود.

با این حال و با وجود گسترش روزمره محبوبیت این ویدیوها، پژوهش گسترده‌ای روی تاثیر درازمدت آنها در ابعاد مختلف زندگی مصرف‌کنندگان آنها نشده است. با اینکه شواهد نشان می‌دهد این ویدیوها منجر به آرامش بیشتر، کاهش اضطراب و بهبود خواب می‌شوند اما همچنان به تحقیقات نظام‌مند برای اندازه‌گیری دقیق این تاثیرات نیاز است.

فهم این موضوع که چطور ویدیوهای واکنش ارادی اوج گیری حس (ASMR) می‌تواند ابعاد مختلف زندگی مصرف‌کنندگان آن را تحت تاثیر قرار دهد برای پیدا کردن بینش در مورد مزایای استفاده از آن در زمینه‌های مختلف از جمله سلامت روان،‌ تبلیغات و بازاریابی ضرورت دارد.

این پژوهش یک مطالعه مقدماتی درباره تاثیر مشاهده این ویدیوها بر مخاطبان دانشجو است.