کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشگاه علامه طباطبایی تهران

2 روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

IR/ethics.2025.86973.1348

خلاصه پیشنهاده

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

عنوان: پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس ارضای نیازهای روانی بنیادین و انعطاف‌پذیری روانی با توجه به نقش میانجی نگرش دانش‌آموزان به تحصیل

چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی نقش ارضای نیازهای روانی بنیادین (خودمختاری، شایستگی، ارتباط)، انعطاف‌پذیری روانی و نگرش به تحصیل در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه در ناحیه سه آموزش و پرورش شهر کرج انجام می‌شود. مبنای نظری پژوهش، نظریه خودتعیین‌گری است که تأکید دارد برآورده‌سازی نیازهای بنیادین روانی، انگیزش درونی و موفقیت تحصیلی را تقویت می‌کند. در عین حال، انعطاف‌پذیری روانی به توانایی دانش‌آموز در مدیریت هیجانات و انطباق با چالش‌های تحصیلی اشاره دارد. همچنین، نگرش مثبت به تحصیل می‌تواند نقش میانجی مؤثری بین این متغیرها و عملکرد تحصیلی ایفا کند.

روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل ۱۵۰ دانش‌آموز دختر است که به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده‌اند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های استاندارد نیازهای بنیادین روانی، انعطاف‌پذیری شناختی و نگرش به مدرسه (SAAS-R) و معدل پایان سال به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و روش رگرسیون چندمتغیره تحلیل خواهند شد.

نتایج این پژوهش می‌تواند مبنایی نظری و کاربردی برای مداخلات روان‌شناختی مؤثر در حوزه آموزش و پرورش فراهم کند و به بهبود سیاست‌گذاری‌های آموزشی در سطح مدارس کمک نماید.