کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

2 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

IR/ethics.2025.86496.1343

خلاصه پیشنهاده

پژوهش طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی مبتنی بر ذهنیت پویا، تأثیرات آن را بر سه متغیر کلیدی بررسی نماید. ابتدا، با تحلیل محتوای نظام‌مند منابع معتبر، چارچوب اولیه بسته آموزشی تدوین خواهد شد. پس از طراحی مقدماتی، روایی محتوایی بسته با نظر 12 متخصص حوزه روانشناسی تربیتی و علوم تربیتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در مرحله بعد، طرح تحقیق نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل اجرا خواهد شد.

جامعه پژوهش شامل معلمان مقطع ابتدایی خواهد بود که از میان آنها 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم خواهند شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از سه ابزار استاندارد استفاده می‌شود: پرسشنامه فرسودگی عاطفی مسلش (1998)، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون (1994) و پرسشنامه انگیزش تسلطی مورگان (1990) که برای سنجش انگیزش دانش‌آموزان همان معلمان به کار خواهد رفت.

این پژوهش در پی آن است که نشان دهد :آیا بسته طراحی شده از روایی محتوایی کافی برخوردار خواهد بود؟

آیا اجرای بسته آموزشی منجر به کاهش معنادار فرسودگی عاطفی و عدم تحمل بلاتکلیفی در معلمان گروه آزمایش خواهد شد؟

آیا بین ذهنیت پویای معلمان و انگیزش تسلطی دانش‌آموزان آنها رابطه معناداری وجود خواهد داشت؟

از جمله نوآوری‌های این پژوهش می‌توان به بومی‌سازی بسته آموزشی ذهنیت پویا برای معلمان ایرانی و همچنین بررسی همزمان تأثیرات آن بر معلمان و دانش‌آموزان اشاره کرد. یافته‌های این مطالعه می‌تواند برای برنامه‌ریزان آموزشی، طراحان برنامه‌های تربیت معلم و مسئولان وزارت آموزش و پرورش مفید واقع شود