نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگران
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
خلاصه پیشنهاده
مقدمه: دوره نوجوانی مرحلهای حساس برای رشد روانی و اجتماعی است که کیفیت رابطه با مادر بر سلامت روان، خودتنظیمی هیجانی، و هویتیابی تأثیر میگذارد. وضعیت شغلی مادران (خانهدار یا شاغل) الگوهای متفاوتی از تعامل و حمایت عاطفی ایجاد میکند که تجربه زیسته نوجوانان را شکل میدهد .
اهداف: این پژوهش با هدف شناسایی تجربه زیسته دختران نوجوان 14 تا 18 سال از رابطه با مادران خانهدار و شاغل بیرون از خانه انجام میشود تا درک عمیقتری از تأثیرات این رابطه بر رشد روانی و اجتماعی آنها فراهم کند.
روش: پژوهش از رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی توصیفی و تحلیل دادهها بر اساس مراحل هفتگانه کلایزی استفاده میکند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند با نمونهگیری هدفمند و در دسترس از دختران بهنجار دارای مادران شاغل یا خانهدار جمعآوری میشوند .
اهمیت: این مطالعه شکاف پژوهشی در بررسی تجربه درونی نوجوانان را پر کرده و با ارائه بینشهایی درباره نیازها و چالشهای آنها، به تدوین راهبردهای مداخلهای برای بهبود روابط خانوادگی و سلامت روانی کمک میکند، که در نهایت به تقویت انسجام خانوادگی و رشد مهارتهای اجتماعی منجر میشود .