نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
خلاصه پیشنهاده
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
خلاصه پیشنهاده:
یادگیری تقویتی یکی از مکانیسمهای کلیدی در تصمیمگیری انسان است که در تعامل با سامانههای شناختی مانند حافظه کاری عمل میکند. مطالعات اخیر نشان دادهاند که افزایش بار حافظه کاری یا تعارض در پاسخ میتواند فرایند یادگیری تقویتی را مختل کند، اما پژوهشهای اندکی به بررسی همزمان این دو عامل پرداختهاند. مسأله اصلی پژوهش حاضر بررسی تعامل بار حافظه کاری و تعارض محرک-پاسخ در یادگیری تقویتی است.
با توجه به نقش نظری مهم این تعامل در مدلهای تصمیمگیری و همچنین کاربرد عملی آن در طراحی مداخلات شناختی، پژوهش حاضر میتواند به روشن شدن سازوکارهای زیربنایی رفتار هدفمند کمک کند.
هدف پژوهش، مقایسه اثر سطوح مختلف بار حافظه کاری و تعارض پاسخ (همخوان و ناهمخوان) بر عملکرد در یک تکلیف یادگیری تقویتی است. همچنین، بررسی اثرات این دو عامل بر دقت و نرخ یادگیری، از اهداف دیگر مطالعه است.
روش پژوهش آزمایشی و با طرح درونگروهی است. شرکتکنندگان دانشجویان داوطلب خواهند بود که در یک تکلیف یادگیری S-R با بازخورد شرکت میکنند. در این تکلیف، تعداد محرکها و میزان همخوانی پاسخ بهطور نظاممند دستکاری میشود تا اثرات اصلی و تعاملی آنها بر یادگیری بررسی گردد.