کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشجو علامه طباطبایی

IR/ethics.2025.86213.1329

خلاصه پیشنهاده

«وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»

پارکور ورزشی پرجنب‌وجوش و در حال رشد است که میان نسل جوان محبوبیت یافته و بر عبور روان و ایمن از موانع متنوع تمرکز دارد.یکی ازمؤلفه‌های کلیدی در این رشته می‌توان به بالا رفتن از موانع، فرود آمدن از ارتفاع اشاره کرد .فرود، یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های پارکور محسوب می‌شود. این حرکت نیازمند هماهنگی دقیق سیستم عصبی-عضلانی و درگیری مناسب مفاصل اندام تحتانی برای جذب انرژی حاصل از سقوط است. اگر این فرآیند به‌درستی انجام نشود، خطر بروز آسیب‌هایی نظیر پارگی رباط‌ها یا ضایعات غضروفی افزایش پیدا می‌کند. حرکات پارکور معمولاً در فضاهای شهری و بر روی سطوح ناهمگون با ارتفاعات مختلف انجام می‌گیرند.پژوهش‌های علمی محدودی درباره نحوه اجرای این حرکات توسط افراد تمرین‌کننده – که در ادبیات تخصصی «ترسور » نامیده می‌شوند – منتشر شده است.بررسی‌های علمی موجود نشان می‌دهد که در استراتژی‌های بیومکانیکی فرود، تفاوت‌هایی میان زنان و مردان دیده می‌شود. با این حال، اطلاعات موجود درباره این تمایزات به‌ویژه در زمینه پارکور و در جمعیت جوان بسیار محدود است.یافته‌های برخی مطالعات بیانگر این نکته هستند که تفاوت‌های جنسیتی در دینامیک فرود می‌تواند بر کارایی و ایمنی اجرای حرکات تأثیر بگذار. این مسئله به‌ویژه در گروه سنی جوانان و سنین در حال رشد اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که عوامل مرتبط با رشد جسمانی و توسعه مهارت‌های حرکتی می‌توانند بر انتخاب و اجرای تکنیک‌های فرود تأثیرگذار باشند. با توجه به موارد یادشده، هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه استراتژی‌های فرود بین پارکورکاران زن و مرد در بازه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال است.