نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
ندارد
خلاصه پیشنهاده
پژوهش ها نشان دهندۀ این است که افراد کم توان ذهنی علاوه بر اینکه از نظر ذهنی با همسالان خود تفاوت دارند از لحاظ جسمی نیز کم بود هایی نسبت به آن ها دارند. کم توانی ذهنی در به اجرا گذاشتن فعالیت های بدنی افراد تأثیر بسزایی دارد؛ علاوه بر این، زمان عکس العمل، آمادگی جسمانی، یادگیری الگوهای حرکتی پایه و ارتقاء مهارت های حرکتی پیچیده می توانند تحت تأثیر تأخیرهای شناختی قرار بگیرند.همچنین کودکان دارای کم توان ذهنی در سطوح پایین تری در مهارت های حرکتی پایه نسبت به کودکان سالم قرار دارند. به طور تقریبی همۀ مطالعات انجام شده در زمینۀ کودکان کم توان ذهنی بیانگر این نکته است که این کودکان در حوزه های تبحر حرکتی و رشدی عقب تر از همسن و سالان خود هستند.از شایع ترین نوع ژنتیک کم توانی ذهنی می توان به سندروم دان یا تریزومی 21 اشاره کرد.کودکان دارای نشانگان دان دشواری های فراوانی در رشد مهارت های حرکتی از خود نشان می دهند. این کودکان به علت نارسایی در رشد مغز و شلی عضلات در دوران اولیۀ رشد بر خلاف سایر کودکان چندان حرکات عضلانی و فعالیت های پر جنب و جوشی از خود به نمایش نمی گذارند. الگوی تحول مراحل حرکتی در این کودکان همانند الگوی کودکان سالم بوده ولی در مقایسه با همسالان به هنجار مراحل تحول حرکتی را کندتر و با تأخیر کسب می کنند.