کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

ندارد

IR/ethics.2025.80493.1133

خلاصه پیشنهاده

پژوهش ها نشان دهندۀ این است که افراد کم توان ذهنی علاوه بر اینکه از نظر ذهنی با همسالان خود تفاوت دارند از لحاظ جسمی نیز کم بود هایی نسبت به آن ها دارند. کم توانی ذهنی در به اجرا گذاشتن فعالیت های بدنی افراد تأثیر بسزایی دارد؛ علاوه بر این، زمان عکس العمل، آمادگی جسمانی، یادگیری الگوهای حرکتی پایه و ارتقاء مهارت های حرکتی پیچیده می توانند تحت تأثیر تأخیرهای شناختی قرار بگیرند.همچنین کودکان دارای کم توان ذهنی در سطوح پایین تری در مهارت های حرکتی پایه نسبت به کودکان سالم قرار دارند. به طور تقریبی همۀ مطالعات انجام شده در زمینۀ کودکان کم توان ذهنی بیانگر این نکته است که این کودکان در حوزه های تبحر حرکتی و رشدی عقب تر از همسن و سالان خود هستند.از شایع ترین نوع ژنتیک کم توانی ذهنی می توان به سندروم دان یا تریزومی 21 اشاره کرد.کودکان دارای نشانگان دان دشواری های فراوانی در رشد مهارت های حرکتی از خود نشان می دهند. این کودکان به علت نارسایی در رشد مغز و شلی عضلات در دوران اولیۀ رشد بر خلاف سایر کودکان چندان حرکات عضلانی و فعالیت های پر جنب و جوشی از خود به نمایش نمی گذارند. الگوی تحول مراحل حرکتی در این کودکان همانند الگوی کودکان سالم بوده ولی در مقایسه با همسالان به هنجار مراحل تحول حرکتی را کندتر و با تأخیر کسب می کنند.