نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشجوی دکترا
خلاصه پیشنهاده
هدف این پژوهش، طراحی، اعتباریابی و ارزیابی کارآمدی بستهای آموزشی بر پایه تقویت توانایی ذهنیسازی در والدین است که به کاهش شرم مخرب و افزایش آگاهی هیجانی در کودکان پیشدبستانی کمک کند. دوران پیشدبستانی بهعنوان یکی از مراحل حساس رشد، نقشی حیاتی در شکلگیری بنیانهای هیجانی و اجتماعی کودک دارد، و تجربههایی مانند شرم، که میتواند بهصورت مزمن و ناسازگار بروز کند، در صورت تداوم، با پیامدهایی نظیر کاهش عزتنفس، کنارهگیری اجتماعی و بروز اختلالات هیجانی همراه است. در مقابل، آگاهی هیجانی که شامل توانایی درک، تشخیص و تنظیم احساسات فردی و دیگران است، پایهای برای بهزیستی روانی و تعاملات سازنده محسوب میشود. با توجه به اینکه والدین نخستین و مهمترین الگوی هیجانی برای کودک به شمار میروند، ارتقای توانایی ذهنیسازی در آنان، یعنی درک و پاسخدهی به حالات ذهنی فرزندان، میتواند نقش مهمی در پرورش این مهارتها ایفا کند. پژوهش حاضر در سه مرحله انجام میشود: طراحی بسته آموزشی، اعتبارسنجی آن توسط متخصصان، و سنجش اثربخشی در قالب یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون. نتایج این مطالعه میتواند زمینهساز تدوین مداخلات مؤثر پیشگیرانه یا درمانی در حوزه روانشناسی کودک و خانواده باشد.