نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگران
دانشگاه علامه طباطبایی
خلاصه پیشنهاده
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت پریشانی بر راهبردهای مقابلهای و استرس والدگری در مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی انجام خواهد شد. اختلال ADHD به عنوان یکی از شایعترین اختلالات عصبی-تحولی در کودکان، نه تنها عملکرد کودک را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه استرس قابل توجهی را به ویژه بر مادران تحمیل میکند. مطالعات نشان میدهند مادران این کودکان اغلب از راهبردهای مقابلهای ناکارآمد استفاده میکنند که این موضوع میتواند منجر به کاهش کیفیت زندگی و افزایش اختلالات روانشناختی در آنها شود.
در این پژوهش، از روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون - پیگیری استفاده شده است. جامعه آماری شامل مادران کودکان 4 تا 15 ساله مبتلا به ADHD مراجعهکننده به مراکز روانشناختی تهران است که 40 نفر به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم خواهند شد. گروه آزمایش تحت 12 جلسه آموزش مدیریت پریشانی بر اساس پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیصی اختلالات هیجانی قرار خواهند گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استرس والدگری، راهبردهای مقابلهای و تحمل پریشانی جمعآوری و با روشهای آماری تحلیل کوواریانس و اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS تحلیل خواهند شد.
یافتهها دارای کاربردی مهم در حوزه روانشناسی بالینی و مشاوره خانواده است و میتواند مبنایی برای طراحی برنامههای آموزشی روانشناختی باشد. بهبود وضعیت روانشناختی مادران نه تنها کیفیت زندگی آنها را افزایش میدهد، بلکه میتواند اثربخشی مداخلات درمانی برای کودکان مبتلا به ADHD را نیز تقویت کند.