کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 معلم آموزش و پرورش

2 عضو هیات علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

IR/ethics.2025.85290.1268

خلاصه پیشنهاده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر طراحی آموزشی مسئله‌محور جاناسن، غنی‌شده با فناوری هوش مصنوعی Copilot، بر مهارت حل مسئله دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی است. این مطالعه به‌صورت ترکیبی (کمی-کیفی) انجام می‌شود. بخش کمی به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا خواهد شد. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان پایه ششم یکی از مدارس دولتی شهر تاکستان در سال تحصیلی 1404-1403 است. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 60 نفر از دانش‌آموزان انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌ داده خواهند شد.



گروه آزمایش در طی ۸ جلسه ۶۰ دقیقه‌ای، آموزش خود را بر اساس طراحی آموزشی تدوین‌شده با الگوی جاناسن و با استفاده از هوش مصنوعی Copilot (به‌عنوان ابزار شناختی و پشتیبان یادگیری) دریافت خواهد کرد؛ در حالی که گروه کنترل آموزش معمول کلاس را دریافت می‌کند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی، پرسشنامه استاندارد حل مسئله خواهد بود.



در تمام مراحل پژوهش، ملاحظات اخلاقی از جمله رضایت‌نامه کتبی از والدین، رازداری داده‌ها، ناشناس‌ماندن اطلاعات شرکت‌کنندگان، و امکان خروج داوطلبانه از پژوهش در هر زمان، رعایت خواهد شد. این پژوهش فاقد هرگونه آسیب جسمی یا روانی برای شرکت‌کنندگان است و صرفاً با هدف ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان طراحی شده است.