کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 عضو هیئت علمی، گروه آموزشی روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

IR/ethics.2025.84345.1239

خلاصه پیشنهاده

مقدمه: مغز در فرآیند یادگیری نقش بسیار مهمی دارد، اما هنوز بسیاری از معلمان و متخصصان حوزه آموزش به طور کامل با این نظریه آشنایی نداشته و آن را در تدریس خود به کار نمی‌برند و هم‌چنین از آثار و کارکردهای آموزشی این نظریه در کلاس درس خود غافل هستند (باقری، 1399). هدف: هدف از این پژوهش تدوین بسته آموزشی مغزآگاه مبتنی بر نظریه هنسن (۲۰۲۴) است و پس از طراحی بسته آموزشی با استفاده از پرسشنامه نظرسنجی از اساتید استفاده خواهد شد و اعتبار محتوایی از طریق ضریب لاشه بررسی خواهد شد. ۱۰ جلسه در رابطه با ۱۰ اصل یادگیری مغزآگاه برای معلمان اجرا خواهد شد و ۲ جلسه برای دانش‌آموزان در رابطه با چگونگی کارکرد مغز اجرا خواهد شد. پس از ۲ ماه اجرای بسته آموزشی، تعیین اثربخشی آن بر آگاهی فراشناختی، بار شناختی و توانایی شناختی است. روش: روش انجام پژوهش آمیخته است و در بخش کیفی روش تحلیل مضمون خواهد بود و در بخش کمی از روش آزمایشی استفاده خواهد شد. در روش آزمایشی استفاده از مدل کلاسیک (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و گمارش تصادفی)استفاده خواهد شد. نتیجه‌گیری: پس از انجام پژوهش با انجام تحلیل آماری میزان اثربخشی سنجیده خواهد شد.