کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشجوی دکترا

2 دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

3 گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

4 دانشیار، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

IR/ethics.2025.84094.1234

خلاصه پیشنهاده

هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی برنامه‌ی مداخله ای مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد و اثربخشی آن بر رشد پس از آسیب، احساس استیگما و فشار مراقبتی در مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم می باشد. روش پژوهش حاضر آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی (کیفی-اکتشافی و کمی-نیمه آزمایشی) می باشد. در بخش کیفی پژوهش از روش پدیدارشناختی استفاده می شود. در بخش کمی پژوهش پس از تدوین و اعتباریابی درونی برنامه آموزشی، از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده خواهد شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه‌ی مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم در شهرستان رباط کریم می باشند که فرزند آن‌ها در مراکز مداخله و توان‌بخشی تحت آموزش و توان‌بخشی قرار دارند. به شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر از مادران دارای فرزند با اختلال طیف اوتیسم بر اساس شرایط ورود به پژوهش انتخاب شده و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل جای دهی خواهند شد. گروه ازمایش، برنامه طراحی شده را دریافت خواهد کرد و گروه کنترل در لیست انتظار خواهد ماند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رشد پس از سانحه (تدسچی وکـالـون ،1996) ، پرسشنامه فشار مراقبتی (نواک و گست، 1989) و پرسشنامة احسـاس اسـتیگما (رضایی دهنوی، 1390) می باشد. در انتهای پژوهش به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی، برنامه تدوین شده در دو جلسه برای گروه کنترل برگزار خواهد شد. نتایج پژوهش با استفاده از روش‌های آماری پارامتریک و ناپارامتریک مورد بررسی قرار خواهدگرفت.