نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگران
1 دانشجو دکتری روانشناسی بالینی ،گروه روانشناسی بالینی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران.
2 گروه روانشناسی بالینی و روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
خلاصه پیشنهاده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس آگاهی والدگری دیجیتال (DPAS) در جامعه والدین دانشآموزان دوره ابتدایی ایران انجام شد. در عصر حاضر که فناوری دیجیتال به بخش جداییناپذیر زندگی کودکان تبدیل شده، نقش والدین در مدیریت استفاده از این فناوریها اهمیت ویژهای یافته است. این مطالعه از نوع روششناختی است و نمونهای به حجم 250 نفر از والدین دانشآموزان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1404-1403 به روش نمونهگیری در دسترس در آن شرکت خواهند کرد. ابزار اصلی پژوهش، مقیاس آگاهی والدگری دیجیتال است که پس از ترجمه و بازترجمه، ویژگیهای روانسنجی آن با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأییدی، پایایی (آلفای کرونباخ، امگای مکدونالد و پایایی مرکب) و روایی (همگرا و واگرا) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتایج این پژوهش میتواند به تأمین ابزاری معتبر برای سنجش آگاهی والدگری دیجیتال در جامعه ایرانی کمک کند و زمینه را برای مداخلات آموزشی و پیشگیرانه در این حوزه فراهم سازد.