کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشجوی کارشناسی ارشد

IR/ethics.2024.82673.1198

خلاصه پیشنهاده

1. مقدمه و بیان مسئله: دانشجویان بازیگری به دلیل نیاز به غوطه‌وری عاطفی و روانی در نقش‌های مختلف، دچار استرس و هیجانات بالایی می‌شوند که می‌تواند به افسردگی و مشکلات ابرازگری هیجانی منجر شود. این تحقیق به دنبال یافتن اثربخشی سایکودرام به‌عنوان روشی برای کمک به مدیریت هیجانات و کاهش افسردگی در این دانشجویان است.

2. هدف و اهمیت پژوهش: هدف اصلی، بررسی تأثیر سایکودرام بر کاهش افسردگی و بهبود ابرازگری هیجانی در دانشجویان بازیگری است. اهمیت این تحقیق در بررسی پتانسیل سایکودرام برای رسیدگی به نیازهای خاص روانی و عاطفی این دانشجویان است که به دلیل فشار روانی و نیاز به بیان هیجانات، بیشتر در معرض افسردگی هستند.

3. روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری دانشجویان بازیگری دانشگاه هنر است که از آن میان 200 نفر به روش هدفمند و با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج مشخص انتخاب خواهند شد. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه‌های افسردگی بک و ابرازگری هیجانی EEQ هستند.

4. مداخله سایکودرام: سایکودرام در 12 جلسه هفتگی برگزار می‌شود و شامل تمرینات نقش‌آفرینی، ابراز هیجانات، تخلیه روانی و تقویت ابرازگری هیجانی است. این روش درمانی، محیطی امن برای دانشجویان فراهم می‌کند تا از طریق نقش‌آفرینی، به کشف و مدیریت هیجانات خود بپردازند و با کاهش علائم افسردگی و بهبود ابرازگری هیجانات خود روبه‌رو شوند.