نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگران
1 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 گروه آموزشی روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه
4 گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
خلاصه پیشنهاده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی بسته توانبخشی شناختی مبتنی بر نظریه غفلت از هدف دانکن و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه پایدار، حل مسئله و خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان نوجوان با نقص توجه و بیش فعالی صورت خواهد گرفت.این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش از نوع آمیخته و از جهت گردآوری داده در بخش کیفی به روش سنتزپژوهی و در بخش کمی به صورت پیش آزمون- پس آزمون - پیگیری با گروه کنترل خواهد بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان نوجوان با نقص توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز مشاوره اداره آموزش و پرورش شهرستان خرمدره خواهد بود که 40 نفر از آن ها به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار خواهد گرفت.قبل از شروع مداخلات از همه گروهها، آزمونهای رایانه ای برج لندن و عملکرد پیوسته و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان(2010) ، بهعنوان پیشآزمون گرفته خواهد شد. سپس گروه آزمایش، در محیط مرکز توانبخشی و مشاوره ای ، به مدت 12 جلسه (2 جلسه 45دقیقهای در هفته) مداخلات را دریافت خواهند کرد. درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرده و در لیست انتظار قرار خواهند گرفت. پس از اتمام جلسات آموزشی، بار دیگر از هر دو گروه، آزمونهای آزمونها بهعنوان پسآزمون تکرار خواهد شد، در بخش کیفی، پس از ساخت بسته به محاسبه ضریب اعتبار محتوایی اقدام خواهد شد. در بخش کمی، دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS24 در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار خواهد گرفت.