نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگران
1 دانشجو
2 دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
خلاصه پیشنهاده
اختلال نقص توجه_بیش فعالی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در دوران کودکی است که با تغییراتی ماندگار در تحول عصبی همراه است. این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بسته بازیهای حرکتی شناختی مبتنی بر خلاقیت حرکتی و اثربخشی آن بر بازداری شناختی، تنظیم هیجانی و مهار تکانشگری کودکان با اختلال نقص توجه-بیشفعالی انجام خواهد شد. روش پژوهش به صورت آمیخته بدین صورت که به منظور تدوین بسته بازیها از روش کیفی و سپس به منظور ارزیابی اثربخشی این بسته بر روی متغیرهای وابسته پژوهش از روش کمی استفاده خواهد شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان با اختلال نقص توجه_بیشفعالی به تشخیص متخصص در کلینیک های رواندرمانی شهر تهران در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خواهد بود. جایگیری شرکتکنندگان در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) به شیوه نمونهگیری دردسترس انجام خواهد شد. از اینرو، کودکان ۷ تا ۱۰ ساله طی ۱۲ جلسه به صورت پیش آزمون، پس آزمون-پیگیری به وسیله پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف، پرسشنامه تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان و پرسشنامه تکانشگری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.