نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
خلاصه پیشنهاده
مدرسه بهعنوان یک واحد یکپارچه با کارکردهای متعدد، باید بهصورت مؤثری به نیازهای جدید پاسخ دهد و ارزشها را به شیوه ملموستری بیان کند. فرهنگ مدرسه نقش حیاتی در موفقیت مدارس دارد و بهعنوان عامل مهمی در مدارس موفق شناخته میشود. فرهنگ مدرسه تأثیر زیادی بر نتایج تحصیلی و جهتگیری دانشآموزان دارد و میتواند بر موفقیت یا عدم موفقیت مدارس تأثیرگذار باشد. . برای دستیابی به موفقیت و برآورده کردن انتظارات ذینفعان مدرسه، مدارس نیازمند توجه ویژه به فرهنگ مدرسهاند. شناخت فرهنگ مدرسه و برنامهریزی راهبردی، به مدارس کمک میکند مسائل آینده را بهتر بشناسند و به اصلاح سیستمها، قوانین و ساختارها بپردازند تا بتوانند با چالشهای جدید روبرو شوند. فرهنگ مدرسه نه تنها میتواند تأثیر مثبتی بر یادگیری داشته باشد بلکه حتی میتواند به طور جدی مانع از عملکرد مدرسه شود. به دیگر سخن فرهنگ مدرسه ابزار قدرتمندی است که میتواند تغییراتی در همة ابعاد مدرسه ایجاد کند و نوآوریها را ممکن سازد. دلیل دیگر توجه به فرهنگ مدرسه، ماهیت حوزه مطالعات برنامه درسی میباشد چرا که از یک سو برنامهدرسی اساساً یک مقولهی زمینهمند و حساس به فرهنگ است بنابراین طراحی، تدوین و اجرای برنامه درسی درصورتی اثربخشی بیشتری خواهند داشت که علاوه بر توجه به فرهنگ جامعه و یادگیرنده، نسبت به فرهنگ مدرسههای مختلف حساس و منعطف باشد. بنابراین بررسی تفاوتهای فرهنگی بین ایران و آلمان میتواند درک بهتری از تأثیر فرهنگ بر نظام آموزشی و روشهای تدریس فراهم آورد. لذا سؤال اصلی تحقیق این است که "فرهنگ مدرسه در دوره ابتدایی ایران و آلمان چگونه است؟"