نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشجو
خلاصه پیشنهاده
اختلال سلوک یکی از متداولترین اختلالات دوره نوجوانی است وبراوردها نشان می دهد که مراجعات به درمانگاه های سرپایی برای مشکلات سلوک از یک سوم تا نیمی از مراجعه کودکان و نوجوانان را شامل می شود(کراتوچویل و ریچارد، ترجمه نائینیان،1381). کاستی های زبانی و کلامی این نوجوانان در بروز مشکلات سلوکی تاثیر دارد که می تواند منجر به دوری ازگروه همسالان گردد(جی مش و ای ولف؛ترجمه شریفی درآمدی و همکاران؛ 1396، پترسون و سایرین،2013) این نوجوانان درتنظیـم هیجـان مشـکل دارنـد و رفتـار دیگـران را خصمانـه تعبیــر میکننــدوپرخاشــگرانه واکنــش نشــان مـی دهنـد (نورس اورو همکاران،2015) ایـن نوجوانـان در رفتارهـای خـود فیلترهـای هیجانـی و شـناختی کمتـری دارنـد(بلیروهمکاران،2020؛فالتی وهمکاران،2018) وبه دلیل همین رفتارهای پرخاشگرانه یا دیگر رفتارهای ضداجتماعی ازسوی همسالان ودیگران طرد شده ودارای مهارت های اجتماعی ضعیف هستند.
روش خودآموزی کلامی یک درمان شناختی – رفتاری که در کاهش بیش فعالی،تکانشگری ، پرخاشگری /آشوب و نیرومندساختن رفتارهای اجتماع پسند وافزایش شناخت اجتماعی و بهبود روابط با همسالان موثر بوده است(ون گوزن وهمکاران،2007،لاچمن و همکاران ،2007).این روش بر نقش گفتاردرونی وخودمهارگری کلامی در مهار رفتار تاکید وبه عنوان تنظیم کننده رفتاروعواطف از آن یاد شده است(اسمیت،1996).
پژوهش حاضر در نظر دارد که از طریق تدوین بسته آموزشی خودآموزی کلامی مثبت اندیش بر افزایش مهارت تنظیم هیجانی ، مسئولیت پذیری شخصی و مهارت های اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک موثر واقع شود. اهمیت پژوهش حاضر در کشف عواملی است که خود آگاهی را در نوجوانان دارای اختلال سلوک افزایش داده و امید به زندگی بهتر را در دورنمای نگاه آنان ترسیم می نماید.