کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 گروه آموزشی روان شناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

2 گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

IR/ethics.2024.80665.1127

خلاصه پیشنهاده

سلامت تحصیلی واژه ای مقارن با سلامت روان مبنتی بر مدرسه است که منبع غنی‌ای از اطلاعات را به متخصصین، مدارس و خانواده‌ها ارائه می‌کند، تا به کمک این دانش بتوانند دانش‌آموزانی را پرورش دهند که بهتر فکر می‌کنند، زندگی‌ سالم‌تری دارند و بهینه تر یاد می‌گیرند و رفتار می‌کنند.بر اساس مطالعه مروری انجام شده تا کنون پژوهش های متعددی در زمینه ی سلامت روان دانش آموزان انجام شده است که تعداد قابل توجهی از آنها بر روی کودکان و نوجوانان مشکلات جسمی مانند چاقی و دیابت یا مشکلات رفتاری و خلقی صورت گرفته اند. بنظر می رسد کمتر تلاش و هزینه ای برای کمک به دانش آموزان عادی صرف شده است تا تمام پتانسیل های خود را به فعلیت درآورند و از زندگانی ای فراتر از زندگی معمول برخوردار شوند. بعلاوه نظرگاه مطالعاتی این پژوهش مبتنی بر نگاهی چندجانبه به حیطه سلامت تحصیلی است. مداخلات و روش های پیشین صورت گرفته اغلب به یک جنبه پرداخته اند اما از آنجا که انسان خلقتی چند وجهی دارد، برای ارتقا و بهبود کیفیت زندگی او لازم است از جنبه‌های مختلف وجودی‌اش نگریست. این مهم نیازمند تعاملات میان رشته ای متخصصان است که در حیطه طب و روان شناسی گام های اولیه ای برداشته شده است و نیاز به تبیین و گسترش بیشتر دارد.