نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
مازندران،قائمشهر، خیابان مهمانسرا، کوچه 13
خلاصه پیشنهاده
نوجوانی به عنوان یکی از مراحل مهم و برجسته رشد وتکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار میرود. مدرسه نیز نقش مهمی در پرورش بهزیستی روانشناختی نوجوانان دارد. یک ویژگی روانشناختی مثبت که به بهزیستی روانشناختی کمک میکند، ذهن آگاهی است. زیرا به افراد میآموزد تا لحظه به لحظه زندگی خود را تجربه کنند، همین امر باعث کاهش نشانههای منفی روانشناختی و افزایش بهزیستی روانشناختی میشود.
در این مطالعه برآن شدیم تا با تدوین بسته آموزشی ارتقای بهزیستی روانشناختی مبتنی بر رویکرد ذهنآگاهی، اثربخشی آن را بر خودشناسی انسجامی، تنظیم هیجان، خودنظمدهی تحصیلی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان متوسطهی اول بسنجیم.
جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش در مرحله اول شامل اساتید دانشگاه در حوزهی روانشناسی در سال 1403 خواهد بود و نمونهگیری این مرحله شامل ده نفر از اساتید دانشگاه در حوزه روانشناسی در سال 1403 است. جامعه آماری در مرحله دوم شامل دانشآموزان متوسطه اول شهرستان قائمشهر است. نمونهگیری این مرحله به صورت تصادفی است و 30 نفر دانشآموزان متوسطه اول که نمرهپایین در پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف دریافت کردند به عنوان نمونه انتخاب خواهند شد که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر نیز در گروه کنترل قرار خواهند گرفت.
روش پژوهش از نوع ترکیبی است. بخش اول پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام میشود که در آن به ساخت بسته آموزشی ارتقای بهزیستی روانشناختی مبتنی بر رویکرد ذهنآگاهی پرداخته میشود. بخش دوم با رویکرد کمی و به روش نیمه آزمایشی به صورت طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش کنترل و پیگیری میشود.