کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشگاه علامه طباطبایی

IR/ethics.2024.79519.1106

خلاصه پیشنهاده

«وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»

نابینایی یکی از اولین و پرکاربردترین حس‌هایی است که فرد نابینا از آن محروم است و این حس اطلاعات مهمی را فراهم می‌کند. بینایی همچنین از اهمیت خاصی در کنترل حرکتی و تعادل برخوردار است. تحقیق حاضر به بررسی ارتباط دامنه‌ی حرکتی مفاصل اندام تحتانی با عملکرد تعادلی در دانش‌آموزان با اختلال بینایی می‌پردازد که یک موضوع جالب و ضروری است و از اهمیت بالایی برای دانش‌آموزان با اختلال بینایی برخوردار است زیرا فعالیت‌های روزمره‌ و کیفیت زندگی این افراد به شدت به دامنه‌ی حرکتی مفاصل اندام تحتانی و عملکرد تعادلی وابسته هستند. این بررسی می‌تواند به ما کمک کند تا به درک بیشتری از این ارتباط برسیم تا راهنمایی‌های بهتری برای افراد نابینا در زمینه تعادل و حرکت بدهیم و منجر به بهبود کیفیت زندگی و عملکرد افراد نابینا کمک کند. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 27 دانش‌‌آموز دختر با اختلال بینایی 14 تا 20 سال است. به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب خواهند شد. برای ارزیابی دامنه‌ی حرکتی مفاصل اندام تحتانی (ران، زانو و مچ‌پا) از وسیله‌ای به‌نام، گونیامتر استفاده خواهد شد. همچنین جهت ارزیابی تعادل از تست تعادل Y، آزمون تعادل FRT و تست تعادلBerg استفاده خواهد شد.