کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

گروه روانشناسی بالینی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران

IR/ethics.2024.80609.1124

خلاصه پیشنهاده

مقدمه

نوجوانی دوره‌ای پیچیده از رشد انسان به شمار می‌رود. در این دوره نوجوان بلوغ را تجربه می‌کند که منجر به تغییراتی در جسم و روان او می‌گردد، بحران هویت را تجربه می‌کند، از منظر شناختی به توانایی تفکر انتزاعی دست می‌یابد، ارتباط اجتماعی او با همسالانش بسط پیدا می‌کند و به‌عنوان دورة گذار از کودکی به بزرگسالی برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگسالی و ورود به صحنه‌های مختلف جامعه آماده می‌شود

بیان مسئله

نوجوانی به‌عنوان دورة گذار از کودکی به بزرگسالی، دورة بحران و فشار، سردرگمی، دوره‌ای همراه با نیازهای خاص و مرحله‌ای مهم و برجسته در رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد همیشه موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است (دادپور و همکاران، 2012) به نظر می‌رسد تجربة ویژگی‌های خاص دوران بلوغ در مرحله نوجوانی، دختران را بیشتر از پسران تحت‌تأثیر قرار می‌دهد

اهمیت و ضرورت

بیش از 75 درصد افراد مبتلا به اختلالات روانی اولین بار در سنین 11 تا 18 سالگی اختلال آنها تشخیص داده شده است به همین دلیل مشکلات روانی دوران کودکی و نوجوانی به عنوان یک عامل خطر برای مشکلات روانی در دوران بزرگسالی در نظر گرفته می‌شود

روش

پژوهش حاضر با روش نیمه‌آزمایشی، شامل یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و یک پیگیری دوماهه اجرا خواهد شد.