کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی

IR/ethics.2024.80105.1108

خلاصه پیشنهاده

پژوهش حاضر، به منظور تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و روابط بین فردی در نوجوانان با آسیب بینایی (11تا 14 سال) انجام خواهد شد. جامعه پژوهش شامل کلیه نوجوانان 11تا 14 سال نابینا در شهر تهران که در سال تحصیلی 1404-1403 در مدارس نابینایان مشغول به تحصیل شوند، می‌باشد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل خواهد بود. حجم نمونه شامل 20 دختر نوجوان با آسیب بینایی با روش‌ نمونه‌گیری در دسترس می‌باشد. پس از تکمیل پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر و پرسشنامه روابط بین فردی کوئین دام به عنوان پیش‌آزمون، نوجوانان به دو گروه آزمایش(10 نفر) و کنترل(10 نفر) به شیوه تصادفی گمارش خواهند شد. پس از آن گروه آزمایش به مدت 15 جلسه 1 ساعته مداخله دریافت خواهند کرد در حالیکه گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نمی‌کنند. در خاتمه جلسات آموزشی، مجددا پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر و پرسشنامه روابط بین فردی کوئین دام به عنوان پس آزمون توسط هر دو گروه تکمیل خواهد شد. و با استفاده از نرم‌افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.