کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

-

IR/ethics.2024.79545.1079

خلاصه پیشنهاده

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دوران کودکی برای بسیاری از افراد با چالش‌هایی همراه است، اما برای کودکانی که با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی دست و پنجه نرم می‌کنند، این چالش‌ها می‌تواند گسترده‌تر باشد. یکی از مشکلات شایع در میان کودکان مبتلا به ADHD ناتوانی در تنظیم هیجانات و بروز رفتارهای نامناسب است. این پژوهش بر آن است تا روشی والدگری به نام «والدگری تأملی» را به عنوان راهکاری برای بهبود این مشکلات مورد بررسی قرار دهد.

والدگری تأملی به والدین کمک می‌کند تا با درک بهتر احساسات و هیجانات فرزندان خود، ارتباطی عمیق‌تر با آن‌ها برقرار سازند. در این رویکرد، والدین می‌آموزند که چگونه ذهن و دنیای درونی کودکشان را در نظر بگیرند و بر اساس آن، واکنش‌هایی مناسب نشان دهند. پژوهش حاضر با هدف سنجش اثرگذاری این روش، گروهی از مادران دارای فرزند مبتلا به ADHD را برای دوره‌ی آموزشی ۸ جلسه‌ای در نظر گرفته است.

در این دوره‌ی آموزشی، مادران با اصول و فنون والدگری تأملی آشنا می‌شوند و نحوه‌ی به‌کارگیری آن‌ها در تعامل با فرزندانشان را می‌آموزند. برای ارزیابی میزان اثربخشی این برنامه، از پرسشنامه‌هایی در زمینه‌های تنظیم هیجان، مشکلات رفتاری و ظرفیت تأملی والدین استفاده خواهد شد. نتایج این پژوهش می‌تواند به ارتقای سطح دانش و مهارت والدین در برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان مبتلا به ADHD و در نهایت، بهبود کیفیت زندگی این کودکان و خانواده‌هایشان کمک شایانی کند.