کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران.

IR/ethics.2024.77471.1115

خلاصه پیشنهاده

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

آموزش فراگیر از سویی به دنبال تحت پوشش آموزش مناسب قراردادن تمامی دانش آموزان صرف نظر از سطوح هوش وتوانمندیها است و از سویی دیگر گنجاندن موفقیتآمیز دانش‌آموزان دارای معلولیت در کلاس عمومی، مستلزم همکاری با معلمی به نام دستیارمعلم است که از دیدگاه آموزشی با همه دانش‌آموزان در کلاس در ارتباط باشد.ژاردی،وبستر،پترناس و پوگدلیول (2022) در تحقیق با عنوان "ایجاد مشارکت موفق بین دستیاران آموزشی و معلمان: کدام عوامل بین فردی اهمیت دارد؟" اذعان میدارند که دستیاران آموزشی و معلمان قرار است با هم، نقشها و مسئولیتهای متنوعی را انجام دهند و با موقعیتهای پیچیده مقابله کنند که برای انجام صحیح این کار، برخی از عوامل بین فردی که در ایجاد مشارکتهای مطلوب نقش دارند، باید تقویت شوند.

هدف کلی: شناسایی دانش ضروری دستیارمعلم درمدارس فراگیر

اهداف جزئی: 1.شناسایی دانش ضروری دستیارمعلم درمدارس فراگیر از دیدگاه متخصصان آموزش و پرورش استثنایی

2.شناسایی دانش ضروری دستیارمعلم درمدارس فراگیر از دیدگاه معلمان مدارس استثنایی

3.ارائه رویکردهای برای نحوه‌ی همکاری دستیارمعلم و معلم عادی در کلاسهای درس مدارس فراگیر

سوال کلی: دانش ضروری دستیارمعلم درمدارس فراگیر چیست؟

سوالات جزئی:

1.دستیارمعلم درمدارس فراگیر از دیدگاه متخصصان آموزش و پرورش استثنایی به چه دانشهایی نیاز دارد؟

2.دستیارمعلم در مدارس فراگیر از دیدگاه معلمان مدارس استثنایی به چه دانشهایی نیاز دارد؟

3.چه رویکردهایی را برای نحوه‌ی همکاری دستیارمعلم و معلم عادی در کلاسهای درس مدارس فراگیر میتوان پیشنهاد داد؟

روش:

گراندد تئوری از نوع سیستماتیک روش پژوهش است که پس از نمونه گیری هدفمند مبتنی بر معیار، مصاحبه صورت میگیرد.