نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران.
خلاصه پیشنهاده
وزارت علوم تحقیقات و فناوری
آموزش فراگیر از سویی به دنبال تحت پوشش آموزش مناسب قراردادن تمامی دانش آموزان صرف نظر از سطوح هوش وتوانمندیها است و از سویی دیگر گنجاندن موفقیتآمیز دانشآموزان دارای معلولیت در کلاس عمومی، مستلزم همکاری با معلمی به نام دستیارمعلم است که از دیدگاه آموزشی با همه دانشآموزان در کلاس در ارتباط باشد.ژاردی،وبستر،پترناس و پوگدلیول (2022) در تحقیق با عنوان "ایجاد مشارکت موفق بین دستیاران آموزشی و معلمان: کدام عوامل بین فردی اهمیت دارد؟" اذعان میدارند که دستیاران آموزشی و معلمان قرار است با هم، نقشها و مسئولیتهای متنوعی را انجام دهند و با موقعیتهای پیچیده مقابله کنند که برای انجام صحیح این کار، برخی از عوامل بین فردی که در ایجاد مشارکتهای مطلوب نقش دارند، باید تقویت شوند.
هدف کلی: شناسایی دانش ضروری دستیارمعلم درمدارس فراگیر
اهداف جزئی: 1.شناسایی دانش ضروری دستیارمعلم درمدارس فراگیر از دیدگاه متخصصان آموزش و پرورش استثنایی
2.شناسایی دانش ضروری دستیارمعلم درمدارس فراگیر از دیدگاه معلمان مدارس استثنایی
3.ارائه رویکردهای برای نحوهی همکاری دستیارمعلم و معلم عادی در کلاسهای درس مدارس فراگیر
سوال کلی: دانش ضروری دستیارمعلم درمدارس فراگیر چیست؟
سوالات جزئی:
1.دستیارمعلم درمدارس فراگیر از دیدگاه متخصصان آموزش و پرورش استثنایی به چه دانشهایی نیاز دارد؟
2.دستیارمعلم در مدارس فراگیر از دیدگاه معلمان مدارس استثنایی به چه دانشهایی نیاز دارد؟
3.چه رویکردهایی را برای نحوهی همکاری دستیارمعلم و معلم عادی در کلاسهای درس مدارس فراگیر میتوان پیشنهاد داد؟
روش:
گراندد تئوری از نوع سیستماتیک روش پژوهش است که پس از نمونه گیری هدفمند مبتنی بر معیار، مصاحبه صورت میگیرد.