نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه
پژوهشگر
دانشجو دکتری روانشناسی بالینی ،گروه روانشناسی بالینی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران.
خلاصه پیشنهاده
هم والدگری به طور خاص به همکاری بین دو والدین دررابطهبا تربیت فرزند مرتبط است .بهعبارتدیگر، اصطلاح هم والدگری به تعاملات افقی بین دو والدین اشاره دارد، درحالیکه کلمه والدگری تعامل عمودی بین یک والدین معین و کودک را توصیف میکند .اگرچه هیچ نظریه واحد برای تعریف این مفهوم وجود ندارد، تعدادی از محققان نظریات جامعتر و مورد پذیرش بیشتر را از این مفهوم ارائه کردهاند. بهعنوانمثال چارچوب مفهومی هم والدگری که توسط فینبرگ توسعهیافته است شامل چهار حیطه همپوشان است : توافق فرزندپروری ، حمایت / تضعیف هم والدگری ، تقسیم کار ، و مدیریت مشترک پویایی خانواده . این پرسشنامه در جامعهها و کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. کریس می و همکاران (۲۰۲۳) به بررسی روایی و پایایی این ابزار در جامعه برزیل پرداختند و آلفا کرونباخ ۸۹/۰ را برای کل مقیاس به دست آوردند. کونگ و فینبرگ (۲۰۲۰) در جامعه سوئد، جو و همکاران (۲۰۲۲) در جامعه چین و انتاواتی و همکاران (۲۰۲۳) در جامعه اندونزی به بررسی روایی و پایایی این مقیاس پرداختند و این مقیاس را دارای اعتبار در جامعه خود معرفی کردند.
باتوجهبه اهمیت این سازه و تأثیرات بلندمدت پیامدهای هم والدگری برای پژوهشهای بعدی در جامعه ایرانی نیازمند ابتدا نیازمند این هستیم که این ابزار در جامعه مادران ایرانی اعتبارسنجی شود. هدف اصلی ما در این پژوهش اعتبارسنجی این ابزار در جامعه ایرانی میباشد.