کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشگاه علامه

2 استاد تمام گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی

3 گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی

4 گروه روانشناسی-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه الزهرا- تهران

IR/ethics.2024.78710.1045

خلاصه پیشنهاده

پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی پروتکل درمانی شناختی رفتاری هیجان مدار مبتنی بر مدل اسپارس و تعیین اثربخشی آن بر عاطفه ی منفی، اندیشه پردازی خودکشی و کیفیت زندگی نوجوانان افسرده، انجام میشود. پژوهش در دو فاز انجام میگیرد. فاز اول به تدوین و اعتبار یابی پروتکل درمانی شناختی رفتاری هیجان مدار مبتنی بر مدل اسپارس اختصاص دارد و فاز دوم اثر بخشی این پروتکل بر عاطفه منفی، اندیشه پردازی خودکشی و کیفیت زندگی نوجوانان افسرده، بررسی می گردد. این فاز پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و با پیش آزمون –پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعه ی آماری این قسمت، شامل کلیه ی دانش آموزان 15 تا 18 سال مبتلا به اختلال افسردگی استان اصفهان می باشند. نمونه ی پژوهش به صورت در دسترس و شامل 40 نفر از دانش اموزان مبتلا به اختلال افسردگی بوده که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری می شوند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک(ویرایش دوم)، پرسشنامه افکار خودکشی بک، مقیاس عاطفه مثبت و منفی و پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت(فرم کوتاه) می باشد. پس از مداخله در گروه آزمایش، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شده و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.