کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشگاه علامه طباطبایی

IR/ethics.2024.79794.1094

خلاصه پیشنهاده

انتخاب رشته تحصیلی/شغلی، همواره یکی از دغدغه‌های اساسی دانش‌آموزان و اولیا آن‌ها در آغاز دوره دوم متوسطه است. تصمیم‌گیری برای این مهم، فرآیندی است که به شناخت و درک نوجوانان از عوامل درونی همچون خودشناسی و عوامل بیرونی از جمله شناخت زمینه‌های شغلی و تحصیلی و ملزومات آن است (سیبرت و همکاران، 2023). عدم آگاهی و شناخت لازم در این ابعاد منجر به عدم هم‌خوانی ویژگی‌های فردی با رشته تحصیلی و شغل انتخابی شده و در نهایت احساس عدم رضایت و پریشانی راونی و جسمی را به ‌دنبال خواهد داشت (چی-کوان لام، 2015). به عقیده بتز (1996)، براساس نظریه بندورا، خودکارآمدی تأثیرگذارترین عامل در تصمیم‌گیری‌های شغلی است. همچنین مشکلات و موانع تصمیم‌گیری توسط گاتی و همکارانش (2019) بررسی شده و عواملی چون مشکلاتی در وجود و یا فقدان اطلاعات لازم، تضادها و عدم انطباق‌ در اطلاعات کسب شده را اساس سردرگمی در این مسیر معرفی کردند. لذا مطالعه حاضر بنا دارد تا با ارائه برنامه آموزشی برای ارتقای مهارت‌های مؤثر بر بهبودی خودکارآمدی و مسیرهای صحیح کسب اطلاعات و آگاهی‌های لازم به بررسی اثربخش بودن این مداخله در تصمیم‌گیری تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان متوسطه دوم متوسطه بپردازد. از آنجا که دانش‌آموزان پایه نهم در آستانه اولین انتخاب رشته تحصیلی هستند که آینده شغلی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این جامعه آماری برای پژوهش حاضر انتخاب شده است. این مطالعه با روش نیمه آزمایشی، همراه پیش‌آزمون و پس‌آزمون، با حدود 40 دانش‌آموز که به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار خواهند گرفت، انجام می‌شود.