کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

دانشجو

IR/ethics.2024.79198.1064

خلاصه پیشنهاده

هدف این پژوهش بررسی پاسخ‌های کودکان کلاس اول دبستان به کتاب‌های تصویری تقریبا بدون واژه از دیدگاه‌خواننده محور است .و می‌خواهد به این پرسش پاسخ دهد که کودکان چگونه به این کتاب‌ها پاسخ می‌دهند؟ یا به بیان دیگر از آن معناسازی می‌کنند؟و روند روبه رشد فرایندهای شناختی کودکان به چه صورت است؟

جامعه مورد پژوهش دانش‌آموزان پایه اول دبستان پسرانه نور کلاس یاسین درمنطقه هشت واقع درشهرتهران می‌باشد .تعداد دانش-آموزان این کلاس چهل ویک نفرمی‌باشد.از چهل ویک نفردانش‌آموز این کلاس ، ده نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند ومعیارهای انتخاب دانش‌آموزان در این روش نمونه گیری ویژگی‌های شخصیتی (درونگرا –برونگرا-پرخاشگر-تحلیلگروخجالتی) و ویژگی‌های تحصیلی (براساس گویههای خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیاز به تلاش که در پایان سال تحصیلی با توجه به میزان یادگیری هر دانش‌آموز به آن‌ها داده‌شد) ومعیارهایی چون میزان تحصیلات والدین،تعداد فرزندان (تعداد خواهر یا برادر ) ،میزان داستان‌خوانی والدین برای کودک، فرهنگ ونژاد کودک ،وضعیت اقتصادی وشغل پدر ومادر سن کودک (متولد نیمه اول سال یا دوم )مورد بررسی قرارمی‌گیرد.