کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگر

کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

IR/ethics.2024.78824.1083

خلاصه پیشنهاده

اختلال اوتیسم به عنوان وخیم ترین حوزه مورد مطالعه در سلامت روان بوده و با توجه به تاثیرات منفی نشانه های آن مانند نقص در تنظیم هیجان و مهارت‌های اجتماعی، در کارکرد روزانه، خانواده و تحصیل این کودکان، یافتن مداخله ای جامع، اثربخش و متناسب با ویژگی ها و علایق این کودکان ضروری است، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هنر تجسمی طبیعت محور بر تنظیم هیجان و مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا انجام خواهد شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی درون گروهی( پیش آزمون-پس آزمون به همراه پیگیری)، بر روی 24 کودک 6-9 ساله(12 نفر گروه گواه) اوتیستیک با عملکرد بالا که به مراکز درمانی اوتیسم شهر تهران در سال 1403 مراجعه کرده و به صورت تصادفی انتخاب شوند، اجرا خواهد شد؛ سیاهه تنظیم هیجان شیلدز و سیچتی و پرسشنامه نیمرخ مهارت‌های اجتماعی اوتیسم (نسخه والد) نیز جهت بررسی پیش آزمون و پس آزمون، پس از آموزش و اجرای طرح درمانی به وسیله هنرتجسمی طبیعت محور( 33 جلسه سه ماهه، هر هفته 3 جلسه30-40 دقیقه ای) ارائه خواهد شد.