کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 دانشگاه علامه طباطبایی-دانشجوی دکتری

2 استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی

3 استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

IR/ethics.2024.79355.1070

خلاصه پیشنهاده

طبق آخرین طبقه بندی نجاتی(2023)کارکردهای شناختی بر مبنای نوع اطلاعات(هیجانی/غیرهیجانی)وسبک پردازش(تحلیلی/شهودی)به چهارحوزه کارکردهای داغ(فرآوری شهودی اطلاعات هیجانی)، کارکردهای سرد(فرآوری تحلیلی اطلاعات غیرهیجانی) کارکردهای گرم(فرآوری شهودی اطلاعات غیرهیجانی)وکارکردهای خنک(فرآوری تحلیلی اطلاعات هیجانی)تقسیم شده اند.موضوع پژوهش حاضر بر کارکردهای گرم(warm executive functions)متمرکز است که طبق پژوهش ها به نظر میرسدتحت کنترل همزمان نواحی مرتبط باکارکردهای سرد داغ مغزمی باشد.سه مولفه اساسی کارکردهای اجرایی گرم(warm executive function)مولفه کاهش ارزش آینده(Delay Discounting)مولفه تصمیم گیری در شرایط ابهام و ریسک(Decision Making)وبرنامه ریزی(Planning)هستند.از سوی دیگر پژوهش ها نشان داده است که ناحیه مرتبط با کارکردهای اجرایی داغ (VMPFC)وناحیه مربوط به کارکردهای اجرایی سرد(DLPFCهمزمان درمدیریت تکالیف مرتبط با هریک ازمولفه های سه گانه کارکردهای اجرایی گرم دخالت دارندامانسبت فعالیت ودخالت آنهادر هریک از این سه مولفه درکودکی و نوجوانی تغییرنموده و شدت سرد وگرم بودن هریک از این مولفه ها را در این دو مقطع دستخوش تغییراتی می کند.تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای(tDCS)نقاط مغزی متناظر کارکردهای داغ وسرد،همزمان با انجام تکالیف مرتبط با مولفه های سه گانه امکان دستیابی به ارتباط علی تغییرات تحولی زیربنایی مغزی و رفتارهای مرتبط با این مولفه ها در تکالیف را هویدا می کند. در این پژوهش با افزایش انتخابی سطح فعالیت نواحی مختلف مغزی (VMPFC و DLPFC) با استفاده از تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای (tDCS) در یک طرح شبه آزمایشی، زمان بندی تحولات مغزی زیربنایی سه مولفه کارکردهای اجرایی گرم در کودکی و نوجوانی مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می گردد که هر یک از این سه مولفه در چه سنینی شاهد سریعترین تحولات کیفی خواهند بود.