کمیته اخلاق در پژوهش

نوع پژوهش : طرح پژوهشی/ رساله / پایان نامه

پژوهشگران

1 گروه آموزشی سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، شهر تهران و کشور ایران

2 گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، شهر تهران و کشور ایران

IR/ethics.2024.79024.1051

خلاصه پیشنهاده

تدوین مدل مفهومی و ساخت ابزاری برای سنجش آگاهی معلمان از ارزشیابی تکوینی نوین در چارچوب سیستم آموزشی، نظریه پرسش‌وپاسخ عمیق، ردیابی عمیق دانش، یادگیری عمیق، فناوری و هوش مصنوعی در نیاز به پر کردن شکاف بین شیوه‌های آموزشی سنتی و روش‌های نوآورانه است. معلمان در اجرای مؤثر راهبردهای ارزشیابی تکوینی نوین که با هنجارهای فرهنگی همسو فقدان ابزار اندازه‌گیری آگاهی معلمان از ارزشیابی تکوینی نوین در این زمینه منحصربه‌فرد مانع بهینه‌سازی شیوه‌های تدریس و نتایج یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.

هدف این مطالعه رفع این شکاف با توسعه یک مدل مفهومی و ابزار جامع است که نه‌تنها آگاهی معلمان را ارزیابی می‌کند، بلکه یادگیری عمیق، فناوری‌های هوش مصنوعی، و رویکردهایی برای تقویت شیوه‌های ارزشیابی تکوینی نوین را در محیط‌های آموزشی ادغام می‌کند.

مسئله دیگر، نیاز به ارزیابی و افزایش آگاهی معلمان از ارزشیابی تکوینی نوین است. تحقیقات محدودی در مورد چگونگی اندازه‌گیری و بهبود آگاهی معلمان از این عمل آموزشی وجود دارد. بدون درک روشنی از سطوح آگاهی معلمان، طراحی برنامه‌ها و مداخلات توسعه حرفه‌ای هدفمند برای حمایت از معلمان در اجرای مؤثر استراتژی‌های ارزیابی تکوینی نوین چالش‌برانگیز است.

محققان در حال تدوین مدل و ابزار مفهومی برای سنجش آگاهی و درک معلمان از روش‌های نوین ارزشیابی تکوینی با در نظر گرفتن عوامل فرهنگی، فناوری و آموزشی مختص جوامع اسلامی هستند. این شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های کمی و کیفی است. تکنیک‌های کلیدی تجزیه و تحلیل داده‌های مورد استفاده شامل تحلیل عاملی اکتشافی/تأییدی و مدل‌سازی معادلات ساختاری است.